Pyörällä lähikauppaan ja maailman ympäri

Maarit Piirtola

Tutkijatohtori, fysioterapeutti

Helsingin yliopisto, Kansanterveystieteen osasto

Pyörän eturengas on tyhjä. Juuri kun minun piti lähteä asioille. Mihin nuoriso on taas piilottanut pyöränpumpun? Vai onko se ehkä kuitenkin omilta jäljiltäni? Aikani eteisen hyllyjä turhaan pengottunani punnitsen vaihtoehtoja auton avaimet kädessäni. Auton rattiin hyppääminen tuntuu kovin helpolta ja mutkattomalta vaihtoehdolta.

Toisaalta, kahden kilometrin matka pyörällä lähikauppaan säästään heti aikaa ja bensakuluja, kunhan se pyöränpumppu löytyy. Pyörän saa yleensä parkkiin aivan kaupan pääoven eteen eikä tarvitse menettää hermoja vilkkaalla parkkialueella. Yhdellä asiointimatkalla kertyy lisäksi mukavasti päivittäiseen liikunta-annokseen tarvittavaa aktiivisuutta. Lopulta vaihdan ostoskassin reppuun ja liikkumisvälineeksi tyttären potkupyörään. Tuleepa sitten liikuntaa ja lihasaktiviteettiä kaksin verroin polkupyörään verrattuna.

Pengon netistä vähän enemmän tietoa pyöräilystä. Enpä tiennyt, että taajamissa alle seitsemän kilometrin matkoilla polkupyörän on testatusti nopein kulkuväline. Pyöräilyllä on autoiluun verrattuna lukuisia muitakin etuja. Pyörä vie autoon verrattuna huomattavasti vähemmän tilaa sekä pysäköinnissä että ruuhkissa. Pyöräilyn suorat ympäristöpäästöt ja meluhaitat ovat olemattomat. Julkiseen liikenteeseen verrattuna pyöräilyn etuna on liikkuminen vapaana aikatauluista ja reiteistä. Pyörällä pääsee lähes joka paikkaan, suoraan oven eteen.

Pyöräkaupat ovat malleja pullollaan, hintahaitari muutaman kympin kierrätyspyörästä tuhansien eurojen kilpapyöriin. 1800-luvun keikarinpyörästä tämän päivän nojapyörään on tapahtunut melkoinen kehitys. Millainen sitten on hyvä pyörä? Liikennesäädösten mukaan siinä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite, soittokello, ajovalo pimeän ja hämärän aikaan sekä etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Jalka- vai käsijarrut? Se taitaa olla lähinnä tottumiskysymys.

Turvallinen pyörä on käyttäjälleen sopivan kokoinen eli se mahdollistaa mukavan ajoasennon ja kunnollisen pyörän hallinnan. Erikokoisille pyöräilijöille on erikokoisia pyöriä, myös aikuisille. Pyörää ostaessa sitä kannattaa koeajaa. Asiantunteva pyörämyyjä on rahan arvoinen palvelija. Satulaankin kannattaa kiinnittää huomiota. Herkemmille pyllyille on myös geeli-pehmustuksia. Jos pyöräilee pidempiä matkoja, niin pehmustetut pyöräilyhousut kanttaa kokeilla. Minä lainasin mieheltä.

Millainen on sitten hyvä ajoasento? Kilpapyöräilijän kumara asento vai peruspyöräilijän pystympi asento? Kokemuksesta tiedän, että oma selkäni ja niskani pitävät vähän pystymmästä ajoasennosta. Itselle sopivassa pyörässä lihasten tai nivelten ei pitäisi kipeytyä pyöräilystä. Jos näin tapahtuu, niin oman pyörän säädöistä kannattaa kokeilla kaikki irti. Usein tarvitaan vain pikkusäätöjä jakoavaimella.

Liittyyhän pyöräilyn toki haittapuoliakin. Pyörällä altistuu sateelle, tuulelle ja viimalle. Pyöräilijä on myös aika suojaton törmäyksissä. Tosin, törmätä voi autollakin, usein kovemmassa vauhdissa. Pyöräilykypärä on kova juttu aikuisillakin. Ja pyörääkin pitää huoltaa. En ole tosin koskaan kantanut pyörähuoltoon yhtä hulppeita summia kuin autohuoltoon. Usein olisin autohuollon hinnalla saanut kaksikin uutta polkupyörää.

Viikonloppuruokia ostaessa autolla pystyy siirtämään kerralla paljon isompia määriä kuin pyörällä. Entäs jos lähtee pyöräilemään lähikauppaan koko perheen voimalla? Silloin jokaiselle kertyy reppuun tai pyörän sivulaukkuihin vain kohtuullinen määrä ostoksia. Samalla tulee sanan varsinaisessa merkityksessä shoppailtua koko perheen voimalla.

Tiesitkö, että jos pyöräilee joka viikko 20 kilometriä, siis alle kolme kilometriä päivässä, on huomaamattaan kiertänyt koko maapallon ympäri 40 vuodessa. Ja mitä enemmän viikossa pyöräilee, sen useamman kerran ehtii maapallon kiertää. Kuinka paljon vyötärölle kertyvää rasvaa sellaisella reissulla ehtiikään palamaan? Siinäpä sitä on päiväkirjaan kirjoitettavaa. Ei kun maailmaa ympäri pyöräilemään!

Muista matkoillasi lukita pyörä hyvin!

Lisälukemista:

Oja P. Vaihdetaan isommalle vaihteelle: onko pyöräily lääke liikkumattomuuteen? (http://www.ukkinstituutti.fi/terveysliikuntauutiset/uutinen/41/vaihdetaan_isommalle_vaihteelle_onko_pyoraily_laake_liikkumattomuuteen, 28.5.2015)

Pyöräily on tehokas ja nivelystävällinen laji. (http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikkumaan/pyoraily, 28.5.2015)

Pyörän ajoasento. (http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/liikunta-ja-ulkoilu/urheilu-ja-kuntoilu/pyoran-ajoasento/0218010-74115, 28.5.2015).