Mitä kesällä löhöilyn lomaan

Kirjoittaja:
Marjo Rinne, erikoistutkija, terveystieteiden tohtori, fysioterapeutti
UKK -instituutti

Kesä ja loma muuttavat monien arkirutiineja, myös liikunnan osalta. Säännöllinen liikuntakin saattaa jäädä kesätauolle, koska on niin paljon muuta tekemistä. Lomalla on mukava vain istuskella ja ladata akkuja löhöilemällä, hyvä syy olla tekemättä mitään.

Mistä kaikesta muusta tekemisestä sitten liikuntaa korvaavaa fyysistä aktiivisuutta sitten voisi kertyä?  Monissa piha- ja mökkipuuhissa kroppa saa samanlaista liikuntaa kuin kuntosalilla tai jumpissa, välineet ja vastukset vain ovat erilaiset. Elimistömme ei tunnista, olemmeko ovatko lihakset  käytössä kuntosalilaitteissa vai lapiohommissa. Ruohonleikkurin työntäminen vastaa kävelymatolla kävelyä, halonhakkuu on toiminnallista vatsalihastreeniä ja reisilihakset saavat hyvää harjoitusta kyykistellessä kasvimaalla tai marjametsässä. Hyödyllistä energiankulutusta samalla: 60 kg painava henkilö kuluttaa tunnin kestävässä ruohonleikkuussa tai savotassa keskimäärin 380 kcal, 80-kiloinen 500 kcal.

Lomalla kannattaa ryhtyä hyötyliikkujaksi. Liikkuessasi kävellen tai pyöräillen näet ja koet sekä kaupunkilomilla että luonnossa paljon enemmän. Piipahda asioilla tai kauppareissulla pyörällä.  Porraskävely on myös hyötyliikuntaa. Aina kun voit, valitse portaat hissin tai liukuportaiden sijaan. Tartu tilaisuuteen ja astu porras kerrallaan, jos haluat parantaa hapenottokykyä ja kuluttaa enemmän energiaa. Harpo portaan tai parin yli, jos kaipaat treeniä takareisille ja pakaralihaksille.  Portaiden nousu lisää energian kulutusta ja kehittää myös hapenottokykyä.

Perheen kanssa vietetty aika voi olla lomalla liikunnallisesti aktiivista yhdessäoloa. Leiki siis lasten kanssa piilosta ja hippaa, hypi narua tai pelaa pihapelejä, näissä kaikissa liikunta tulee bonuksena ja saat jopa helposti hien pintaan. Pihamaalle voi rakentaa myös oman temppuradan, siinä voi olla liikunnallista haastetta kaikenikäisille.

Mikäli omistat koiran, omistat myös hyvä liikuttajan. Tutkimusten mukaan koiranomistajat ovat aktiivisempia kävelijöitä kuin koirattomat ihmiset, ja koiria ulkoiluttavat henkilöt täyttävät helposti suositusten mukaisen viikoittaisen terveysliikunnan määrän. Voit joskus antaa koiralle valtuudet päättää reittivalinnasta – ja yllättäen oletkin tehnyt puolta pidemmän lenkin kuin tavallisesti.

Jos pidät tanssimisesta, piipahdapa lomalla lavatansseissa. Tanssissa musiikki vie mukanaan, välillä rauhallisin, välillä ripeämmin askelin. Tanssiminen parantaa kehonhallintaa ja peruskuntoa. Suunnanmuutokset ja pyörähdykset kehittävät tasapainoa ja koordinaatiota, ja nopeissa tanssilajeissa syketaso vastaa helposti ripeää kävelyä tai kevyttä hölkkää. Lisäksi tanssissa yhdistyvät liike ja musiikki, jotka kummatkin ovat hyväksi aivoille, muistille ja mielelle.

http://www.ukkinstituutti.fi/teemanumerot/2013/ Arjen liikkumisesta iloa ja voimaa!
Uutispalvelu Duodecim/Neurology 2014. Parikymppisenä liikkuvien muisti säilyy paremmassa kunnossa (http://www.tohtori.fi/ )