Kimi-Pietarilla on asiaa, osa 5

Kimi-Pietarilla on tärkeää asiaa, sillä tällä kertaa hän haluaa muistuttaa kaikkia istumätyöntekijöitä nousemaan välillä ylös penkistä.

Liiallisen istumisen haitat koostuvat pääosin kolmesta eri seikasta:

– istuessa suuret lihasryhmät ovat passiivisena. Passiiviset lihakset kuluttavat vähän energiaa, millä on monia seurauksia kehon aineenvaihdunnalle. Istumisen aikaisen lihasten passiivisuuden vaikutuksista sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan tehdään parhaillaan tutkimusta. Tämän hetkisen tutkimustiedon valossa tiedetään, että kun nouset puolen tunnin välein tuolista ylös, niin se vaikuttaa positiivisesti verisuonten rakenteisiin sekä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan.

– istuminen vaikututtaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteisiin ja myös lihastasapainosi muuttuu
Saat todennäköisesti kumaran selän sekä siitä johtuvia ongelmia mm. niskaan ja hartioihin. Lisäksi se heikentää välilevyjen aineenvaihduntaa. Huono istumisasento myös venyttää ja heikentää selän lihaksia. Lisäksi etureisien lihaksen lyhentyvät ja takareisien venyvät.

– lihasten passiivisuus aiheuttaa huomattavaa energiankulutuksen laskua. Istuessa ruumiin energiankulutus on lähestulkoon lepotilassa. Kun nouset seisomaan energiankulutus kasvaa 10-15 %.

HUOM! Liiallinen seisominenkaan ei ole alkuun välttämättä hyväksi. Voit yhtälailla saada kipeän selän tai niskan. Jos et ole tottunut seisomaan paljon, niin aloita pienillä esim. 15 minuutin seisomajaksoilla muutaman kerran päivässä.