AA-projekti: aktiivisuusmittausten tulokset, Vertex

Joulukuun puolessa välissä 1. aktiivisuusmittaukset oli tehty ja henkilökunta kokoontui palautetilaisuuteen. Tilaisuuden piti UKK Terveyspalvelujen tuotepäällikkö, liikuntafysiologi Ari Mänttäri.

Istumistaja passiivisuutta kertyi osalle työntekijöistä paljon viikottain, joten parantamista asian suhteen todellakin on. Ari tsemppasikin porukkaa vähentämään istumistaan ja kertoi siitä kuin istumista voidaan helposti vähentää työaikana ja arjessa ja  samalla myös muistutti liiallisen istumisen riskeistä.

  • Monien tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen taustalta löytyy yksi yhteinen tekijä: pitkäkestoinen istuminen
  • Istuminen vaarantaa terveyttämme enemmän kuin yleisesti tiedetään. Haitallisuus perustuu istumisen yleisyyteen ja jatkuvuuteen sekä sen sairauksien vaaraa lisääviin vaikutuksiin
  • Istuminen on fyysistä passiivisuutta. Se on useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila, vaikkakin esimerkiksi toimistotöissä istumiseen liittyy usein joidenkin lihasten jännitystä. Istuminen kuluttaa energiaa vain vähän enemmän kuin lepo makuulla
  • Istuminen on runsasta ja yleistä kaiken ikäisillä
  • Iäkkäillä ihmisillä istuminen nopeuttaa lihaskadon kehittymistä ja lihasten toimintojen heikkenemistä. Työssä istuminen ei yksinään ole alaselän pitkäaikaisten vaivojen riskitekijä, mutta runsas istuminen kumarassa asennossa saattaa rappeuttaa selän rakenteita
  • Istumista pidetään lihavuusepidemian yhtenä keskeisenä syynä.

Lähde: http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikunnan_vaikutukset/liikkumattomuuden_haittoja

 

Monta hyvää tapaa tauottaa istumista työpäivän aikana sekä arjessa:

  • porraskävely
  • taukoliikunta
  • mikrotauot 30 min. välein
  • hyötyliikunta
  • istuessasi vaihda asentoa säännöllisesti
  • soittamisen sijaan kävele työkaverin luokse hoitamaan asioita
  • vastaa puhelimeen seisten
  • työmatkaliikunta!
  • kauppareissut yms. kävellen
  • jos teet istumatyötä, niin älä jää sohvalle vapaa-ajallasi!!
    • työtehtäviä et voi ehkä muuttaa, mutta vastuu vapaa-ajastasi on sinulla!

Vertex_aktiivisuusmittauksetVertex_aktiivisuusmittaukset