Monthly archives: helmikuu, 2015

30 minuuttia vähemmän istumista päivässä Vertexillä

Aktiivisuusmittarit ovat keikkuneet taas vertexläisten lantioilla. Toinen aktiivisuusmittaus pidettiin yllätyksenä helmikuun alussa, ja torstaina oli aika kuulla tulokset. Tuloksia oli kertomassa jo tutuksi tullut UKK Terveyspalvelujen tuotepäällikkö, liikuntafysiologi Ari Mänttäri. Tulokset ovat rohkaisevia. Istumismäärä on vähentynyt vertexläisten keskuudessa keskimäärin noin 30 minuuttia päivässä, ja vastaavasti seisomiseen käytetty aika päivässä on lisääntynyt.  Työntekijät ovat muistaneet pitää



Vähemmän istumista, lisää liikuntaa työpaikoille

Kirjoittaja: Ari Mänttäri, tuotepäällikkö, liikuntatiet. maist.,  UKK Terveyspalvelut Oy Artikkeli on julkaistu: UKK -instituutin Terveysliikuntauutiset 2014. Liikunnan ja terveellisten elintapojen edistäminen ovat osa yritysten työhyvinvointia. Perinteiset liikuntahankkeet saavat yleensä liikunnallisesti aktiivisimmat työntekijät mukaan, vaikka eniten tämän tyyppisistä ohjelmista hyötyisivät vähiten liikkuvat, huonokuntoiset ja ylipainoiset. Terveyshyötyjä ja kustannusvaikuttavuutta tuottavat liikuntahankkeet, jotka ovat hyvin suunniteltuja, kestävät useamman



Lisääkö liikunta vastustuskykyä flunssalle?

Maarit Piirtola, Tutkijatohtori Helsingin yliopisto, Kansanterveystieteen osasto Influenssakausi on alkanut. Minä otin itseäni syksyllä kiinni niskasta ja aloin liikkumaan säännöllisesti. Siis siten, kuin opetan. En ottanut influenssarokotustakaan, sillä liikuntahan suojaa infektiotaudeilta. Jossain vaiheessa tammikuun alkua tuli ehken treenattua yksi viikko liikaakin. Sitten töissä oli yksi stressaavampi matkustusviikko, johon liittyi pari erittäin huonosti nukuttua yötä sekä



Kimi-Pietarilla on asiaa, osa 3: Aktivoi kehoasi päivän mittaan

Kimi-Pietari haluaa oheisen videon siivittämänä muistuttaa Vertexläisiä siitä, että kehoa tulisi aktivoida päivän mittaan. Kun nouset tuoliltasi kehon aineenvaihdunta aktivoituu välittömästi. Videon mukaisten pienten kehon aktivointien lisäksi Kimi-Pietari suosittelee istumatyöläisiä kokeilemaan myös seisomakokouksia, sillä hänellä on vahva epäilys että: istualtaan pidetyt kokoukset vievät enemmän aikaa ja ovat tehottomampia seisomakokoukset piristävät ja tuovat vaihtelua istumatyöläisen päivään



Web Design MymensinghPremium WordPress ThemesWeb Development

Suomineito 40+ – elämän puolivälin seisakkeelta eteenpäin: Terveysliikunnan talvipäivät

28.1.201628.1.2016
Alkaa     05.02.2016 Päättyy     06.02.2016 Lähiopetuspäivät     5.-6.2.2016 Paikka     UKK-instituutti Hinta     220 € Koulutuksessa on tilaa – vielä ehdit ilmoittautua mukaan! Tutustu ohjelmaan / ilmoittaudu: Suomineito 40+ - elämän puolivälin seisakkeelta eteenpäin: Terveysliikunnan talvipäivät

Runsas istuminen lisää kuolemanriskiä

3.9.20143.9.2014
Tommi Vasankari LT, tutkimusprofessori UKK-instituutti ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Lähde Vasankari T. Runsas istuminen lisää kuolemanriskiä. Suomen lääkärilehti 2014;69(25-32):1893-1896
  • Runsas istuminen voi aiheuttaa terveyshaittoja.
  • Liikuntasuositukset ylittävällä liikuntaharrastuksella ei voi suojautua runsaan istumisen aiheuttamalta riskiltä.
  • Päivittäisen istumisen ja kuoleman riskin välillä näyttää olevan osittainen annos-vasteyhteys, mutta selkeimmin kuoleman riski nousee, kun päivittäin istutaan vähintään 7 tuntia.
  • Hiljattain julkaistu kansallinen strategia terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjauksista nostaa istumisen vähentämisen kansalliseksi tavoitteeksi.
Lue artikkeli

Työhyvinvointia liikkumista lisäämällä ja istumista vähentämällä

3.9.2014

UKK Terveyspalvelut ja Varalan Urheiluopisto yhteistyöhön käytännönläheisten työhyvinvointipalveluita tarjoamaan Pirkanmaalla.

Muuttuneet toimenkuvat ja istumisammatit ovat johtaneet siihen, että joka toinen suomalainen istuu vähintään kahdeksan tuntia päivässä, ja moni viettää istuma-asennossa yli puolet valveillaoloajastaan. Liika istuminen altistaa monille sairauksille. Istumisen on todettu olevan yhteydessä kokonais- ja sydänkuolleisuuteen vapaa-ajan liikunnan harrastuksen määrästä riippumatta, kertoo UKK-instituutin johtaja lääketieteen tohtori Tommi Vasankari. Tätä haastetta ratkomaan UKK Terveyspalvelut ja Varalan Urheiluopisto yhdistävät voimavaransa ja lähtevät tarjoamaan tutkitusti parhaita ja menetelmiä liikkumisen lisäämiseen ja istumisen vähentämiseen yritysten ja heidän työntekijöidensä työhyvinvoinnin parantamiseksi. Lue lisää